Als je slecht slaapt dan weet iedereen dat je bijvoorbeeld geen of minder koffie moet drinken maar wat kan je nog meer doen?

Goed en genoeg slapen is net als eten, drinken en bewegen. Het is belangrijk voor je lichaam. Als je niet genoeg slaapt, kan alles dat je doet eronder lijden. Je werk, relaties, gezondheid en alertheid. genoeg slaap krijgen is belangrijk, maar omdat we het steeds drukker krijgen, slapen we gemiddeld veel minder dan we eigenlijk nodig hebben. Het leven is veranderd, maar onze hersenen en lichaam hebben nog steeds zo’n 7 tot 9 uur slaap nodig per dag.

Bij mensen die heel slecht slapen worden allerlei lichamelijke functies verstoord. Als jouw lichaam niet fit genoeg is en daar bedoel ik dan ook mee uitgerust, dan is het afweersysteem lager en ben je bevattelijker voor een verkoudheid. Ook zal je eerder reageren op stressoren.

Stress kan ervoor zorgen dat je niet goed in slaap kunt komen maar het kan ook zijn dat je juist door slecht te slapen meer last krijgt van stress. Reduceren van ongezonde (langdurige) stress is heel belangrijk omdat het invloed heeft op jouw hormoonhuishouding.

Tijdens slaap krimpen bepaalde hersencellen, waardoor er meer ruimte tussen de cellen komt. Daardoor kunnen die cellen hun afvalstoffen beter afvoeren.

slapen goed voor je gezondheid.10 tips om beter te slapen:

  • sport regelmatig. (niet vlak voor het slapen gaan)
  • Eet een banaan of stukje kip voordat je gaat slapen.
  • Drink geen alcohol voordat je gaat slapen, het bekende “slaapmutsje”.
  • Doe ademhalingsoefeningen als je in bed ligt.
  • Ga op een vaste tijd naar bed.
  • Dim de lichten een half uur voordat je naar bed gaat.
  • Hou een vast ritueel aan voordat je gaat slapen zodat je lichaam weet dat het tijd is om te gaan slapen.
  • Ontwaak op vaste tijden ook in het weekend.
  • Hou een slaapdagboekje bij. Het kan je veel inzicht geven in waarom of wanneer je goed/slecht slaapt.

Als je onrustig bent en in bed ligt te woelen dan kan je er beter uitgaan en even wat gaan doen of drinken/eten. Meestal helpt het niet om te blijven liggen in bed. Bovenstaande tips zouden je moeten helpen om in slaap te vallen. Als stress de factor is dat je niet goed de slaap kunt vatten, dan is het belangrijk daar iets aan te doen. Slecht slapen maakt de stress in jouw lichaam alleen maar erger. Als je wilt afvallen dan werkt slecht of weinig slapen ook niet om dat doel te bereiken.

Geef er aan toe dat jouw lichaam ontspanning nodig heeft, door te ontspannen zal de stress in jouw lichaam afnemen. Dit kan door sporten/bewegen ( in de buitenlucht), maar een paar uurtjes wellness, een massage of gewoon in de tuin met een boek, kunnen een goede vorm van ontspanning zijn.

Zoek bij problemen met slapen hulp, er is iets aan te doen.