Emoties die stress, angst, onzekerheid en verwarring opleveren.

Coronacrisis, het woord doet je misschien al huiveren. Het zorgt ervoor dat veel mensen direct gevoelens van angst, onzekerheid en verwarring ervaren.

Angst om ziek te worden, angst voor vrienden en familie, angst om je baan te verliezen of angst om failliet te gaan met je onderneming. Onzekerheid, omdat je niet weet hoe lang het gaat duren en wat voor problemen we nog meer te wachten staan. Verwarring, omdat we niet meer weten wat te doen. Het leven zoals je dat tot nu toe hebt geleefd is veranderd. Drastisch misschien.

Wat kan ik doen?

Als coach kan ik heel veel blogs gaan schrijven om te proberen je een hart onder de riem te steken. Ik zou iedereen die nu in die onzekerheid leeft en gevoelens heeft als angst en verwarring willen ondersteunen. Je eruit trekken, je vooruit duwen, een lach op je gezicht willen toveren en ieders steun en toeverlaat willen zijn. De rots in de branding.

Helaas ben ik maar coach en geen superwomen. Ook ik ervaar gevoelens van angst, onzekerheid en verwarring. Ook ik heb een gezin waar ik mij zorgen om maak en ook ik vraag mij af hoe lang dit zal duren en hoe we hieruit komen.

Het is al twee weken stil in de buurt waar ik woon. Haast geen auto’s, een enkele fietser en alleen wat mensen die heel even naar buiten gaan om op gepaste afstand van elkaar een klein ommetje te maken met de hond. Kinderen spelen soms in de tuinen maar, de meeste zitten thuis binnen.

De moed niet verliezen.

Ik heb absoluut geen antwoord op de vraag wat te doen. Wel iets wat je niet zou moeten doen en dat is, bij de pakken neer zitten. Misschien is het mijn beroep als coach of komt er een sterke drang naar boven als een soort oergevoel. Het kan mijn opvoeding zijn. Als Rotterdammer heb ik geleerd de mouwen op te stropen. Misschien ken jij de volgende uitspraken wel:

  • Niet lullen maar poetsen.
  • Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
  • Achter de wolken schijnt de zon.

Vooral de laatste, ‘Achter de wolken schijnt de zon’. Is er een die moeilijk is om je aan vast te houden. Het is er een van hoop, van vertrouwen, van de wil om positief te blijven ook al valt alles om je heen als een kaartenhuis in elkaar.

Het is een gezegde die je in verwarring kan brengen omdat, je het op het moment helemaal niet ziet zitten. Er is te veel ellende om ons heen. Toch is het iets om over na te denken als jij je angstig voelt, onzeker of verward. In deze moeilijke tijd is het goed om te zoeken naar iets waar jij je aan vast kan houden.

Weerbaar, sterk, moedig.

Het is niet eenvoudig om jezelf positief te houden, door te zetten, mogelijkheden te zien maar, we zijn als mens weerbaarder dan we vaak denken. Sterker dan we onszelf inschatten. Moediger dan we ooit dachten te kunnen zijn. Niet alleen voor onszelf maar, ook voor anderen.

Er staan zoveel mensen nu op om anderen te helpen. Helpen met boodschappen, honden uitlaten, een kaartje te sturen naar mensen die eenzaam zijn, er wordt aan alle kanten geholpen waar men kan. Dat geeft hoop en doet voor veel mensen die de hulp krijgen aangeboden de zon een beetje schijnen.

Wat kan je doen aan gevoelens van angst, onzekerheid en verwarring?

Erover praten.

Praat erover hoe eng dat misschien ook voor je is. Het is nu niet de tijd om je te schamen voor je gevoelens. Uit je gevoelens. Het helpt vaak al veel om met iemand te praten. Uitspreken wat er binnen bij je leeft is heel belangrijk. Als je niemand hebt om je heen maar jij echt heel graag met iemand erover wilt praten, kijk dan op de site van de GGD waar verschillende telefoonnummers worden vermeld.  De link naar die pagina vind je hieronder.

https://www.ggdhm.nl/nieuws/item/nieuws/omgaan-met-angst-stress-en-eenzaamheid-als-gevolg-van-het-coronavirus

Durf te vragen.

Heb je hulp nodig? Spreek het uit! Vaak doen we dat niet. We willen anderen niet met onze problemen lastig vallen. Toch is het vaak zo dat mensen juist heel graag helpen. Als je achteraf verteld dat je hulp heel goed had kunnen gebruiken dan zullen veel reacties zijn ‘waarom heb je het niet gezegd?’ Niet iedereen is er bewust van dat iemand wel eens hulp nodig zou kunnen hebben. Als mensen jou kennen als een sterke persoonlijkheid of iemand ‘die zichzelf wel weet te redden’. Dan staan ze misschien er niet bij stil dat je nu wel heel blij zou zijn met wat hulp.

Wat kan je nog meer doen?

  • Doe iets dat creatief is. Tekenen, schilderen, kleuren, breien, haken, leer handletteren of knip en plak erop los. Door creatief bezig te zijn maak je ruimte in je hoofd. Je krijgt wat rust waardoor je zaken weer wat helderder zult zien. Het stimuleert het vermogen om oplossingen te vinden voor dingen waar je mee zit.
  • Circle of influence. Een techniek waarbij je op een vel papier twee cirkels tekent. Daarna schrijf je alles op wat in je hoofd speelt. In de binnenste cirkel schrijf je de dingen op waar je invloed op hebt. Deze dingen geven je het gevoel van controle en juist het gevoel van controle is nu zo belangrijk. Waar heb je wel invloed op? Het zijn de dingen die we kunnen doen, waar we actie voor kunnen ondernemen. In de buitenste cirkel schrijf je de dingen op waar je geen invloed op hebt. Dingen die in je leven ‘gebeuren’. Dat zijn de dingen die losgelaten moeten worden. Je druk maken om dingen waar jij geen invloed op hebt heeft als gevolg dat jouw energie weglekt. Energie die je nodig hebt om de dingen te doen, actie te ondernemen waar je wel invloed op kan uitoefenen.
  • Schrijven. Schrijf gedachten van je af. Zeker als je met een hoop verschillende gevoelens en gedachten rondloopt en je even door de bomen het bos niet ziet. Je maakt daarbij niet alleen ruimte in je hoofd zodat je helder kunt denken. Het geeft je de mogelijkheid om te reflecteren op jouw situatie waardoor je mogelijkheden kunt gaan zien die je alleen in je hoofd niet op kunt lossen. Denk aan een lastige som die je (vroeger) moest maken. Wat deed je bij een lastige som? Vermoedelijk pakte je pen en papier en schreef je de som uit. Doe dat nu ook met je gedachten en schrijf je gevoelens op. Alleen al het opschrijven zorgt vaak al voor veel meer rust en overzicht.
  • Doe iets aan beweging. Heb je nog een hometrainer die al jaren op zolder staat. Haal hem naar beneden, stof hem af en fietsen maar. Misschien heb je nog ergens een springtouw of staat er een trampoline van de kinderen in de tuin. Er is vaak genoeg in huis om iets aan beweging te doen. Zet je favoriete muziek op, gooi de stoelen aan de kant en doe oefeningen of ga dansen. Leef je uit want zitten op de bank of uit het raam blijven staren geeft je geen energie.
  • Stop met alles willen weten. Heb je heel de dag de televisie aan of kijk je om het halfuur op Facebook om te zien of er nog nieuws is? Stop daar dan direct mee. Het is OK om je bezig te houden met andere dingen. Je hoeft niet 24/7 op de hoogte te blijven van wat er zich in de wereld afspeelt. Het kan ervoor zorgen dat je juist onrustig wordt. Zet het even uit. Neem er even afstand van.
  • Ruim op, maak schoon, gooi weg. Ga de ramen zemen of een kast opruimen. Repareer de trapleuning of plak nu eens die fietsband. Rommel en kleine dingen die je moet doen vreten vaak energie. Daar denk je misschien niet aan maar vaak genoeg ergeren we ons eraan en verdwijnt daarmee onze positieve energie zonder dat we er direct bewust van zijn dat het gebeurd.

Als je op je werk bent dan wordt je niet met die dingen geconfronteerd maar, thuis aan het werk kan het wel invloed hebben op hoe jij je voelt. Loop daarom eens door het huis en schrijf per kamer op wat gerepareerd, opgeruimd, uitgezocht of weggegooid  zou moeten worden. Is het veel? Misschien heel erg veel? Bedenk dan wanneer en wat je gaat doen en wie je er eventueel bij zou kunnen helpen. Doe elke dag iets. Dat hoeft niet direct iets te zijn dat een hele week in beslag zal nemen. Start met iets kleins wat er al een tijd ligt en neem je voor om elke dag iets te doen.

Zorg goed voor jezelf.

Als laatste,  zorg dat jij je in je omgeving prettig voelt. We zitten met zijn allen opgesloten en dat blijft waarschijnlijk nog wel een paar weken zo. Maak het daarom zo prettig mogelijk. Ruim rommel op, gooi de gordijnen open en laat zoveel mogelijk licht naar binnen schijnen. Doe in elke kamer een raam voor een halfuurtje open, haal een bosje bloemen in huis of bak zelf een cake. Creëer een prettige omgeving om je heen en loop niet heel de dag in je joggingbroek en een versleten trui rond.

 

Wat helpt jou deze dagen? Heb je nog meer ideeën? Deel ze dan.  Niet alleen op het internet maar, deel je ideeën met de mensen om je heen. Zo geef je elkaar steun. Het helpt mensen die het niet zo zien zitten op het moment en het geeft steun om te weten dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten. Iedereen loopt op dit moment met zijn eigen gedachten en gevoelens. Laten we samen het beste ervan maken.

Lees meer over gevoelens en gedachten.