Dag van het geluk.

Vandaag start de lente en is het de internationle dag van het geluk. De dag staat in het teken van gelukkig zijn en we krijgen te horen dat 9 op de 10 mensen in ons land zich gelukkig voelen. De enquete is afgenomen op jawel; maar liefst 7000 mensen. Niet echt veel zou je denken en de grote vraag is dan misschien waarom die mensen zich dan zo gelukkig voelen.

Een goede gezondheid en fijne sociale contacten zijn elk jaar weer de belangrijkste redenen om ons gelukkig te doen voelen maar zijn er verder nog geheimen te ontdekken over wat een mens gelukkig maakt? Wat doen mensen die gelukkig zijn of beter, wat doen ze niet?

Dingen die gelukkige mensen niet doen.

  • Te veel blijven hangen in wat andere mensen van hun denken.
  • Proberen alles alleen op te lossen.
  • Zich druk maken over wat er mis zou kunnen gaan.
  • Geen doelen stellen.
  • Niet doen waar ze energie van krijgen.
  • Denken te weten wat anderen over hun zeggen of vinden.
  • Het idee hebben dat het bij anderen altijd goed gaat.
  • Zichzelf naar beneden praten.
  • Weinig doen aan zelfontwikkeling.
  • Niet voor zichzelf opkomen.
  • Geen tijd besteden aan hobby’s en sociale contacten.
  • Weinig zorgen voor ontspanning.
  • Gevoelens wegstoppen.
  • Stress accepteren in plaats van te zoeken naar oplossingen.
  • Denken in onmogelijkheden.
  • Proberen altijd maar positief te zijn.
  • Geen keuze maken.
  • Piekeren over zaken waar ze geen invloed op kunnen uitoefenen.
  • Angst en onzekerheid ervoor laten zorgen dat ze dingen niet doen.
  • Blijven hangen in een vervelende situatie.
  • Anderen niet helpen al is het maar een geduldig luisterend oor bieden.
  • Leven naar hoe gedacht wordt dat er van hun verwacht wordt.
  • Geen balans zoeken in verschillende levensgebieden.
  • Blijven hopen dat het op een dag ineens anders zal zijn.
  • Zich anders voordoen dan ze zijn, zich vanbinnen voelen.

Zo maar 25 dingen die niet zullen helpen als jij je gelukkiger wilt voelen en er zijn er vast nog wel veel meer te bedenken. Belangrijk om gelukkig te zijn is te vinden wat jou gelukkig maakt. Die zoektocht slaan we nogal eens over. Bij de vraag of we gelukkig zijn, antwoorden we snel “ja”, omdat we ons schamen of vinden dat het anderen niets aangaat hoe we ons af en toe werkelijk voelen.

Niemand voelt zich toch altijd gelukkig? Dus “ja” we zeggen dat we ons gelukkig voelen. We zeggen bijvoorbeeld “Ja, het zonnetje schijnt” waarmee eigenlijk wordt gezegd “het gaat je helemaal niks aan wat er in mijn leven gebeurd en hoe ik mij voel” of “Heb je een paar uur want eigenlijk voel ik mij een slappe vaatdoek op het moment”. Nog beter is misschien “Ik wil er niet over praten want dan wordt ik mij bewust van de realiteit”.

Opschrijven waar je dankbaar voor bent:


Gelukkig zijn er ook veel mensen die echt oprecht gelukkig zijn. Naast het rijtje hierboven wat die mensen niet (vaak) doen, is er nog iets wat zorgt dat een mens gelukkig is. Het helpt ze als ze een keer zo’n “off day” hebben en dat is niet schijt hebben aan heel de wereld maar stilstaan bij waar ze dankbaar voor zijn.

Want juist stilstaan bij waar je dankbaar voor bent geeft je energie en kracht. Dankbaar zijn voor je gezondheid, dat het goed gaat met mensen die je dierbaar zijn, dat je een dak boven je hoofd hebt of een lieve vriend of vriendin hebt. Het rijtje met waar je dankbaar voor zou kunnen zijn is groot en niet te vergeten heel belangrijk. Het is de basis van waar je die positieve energie van krijgt om dingen te ondernemen, met anderen samen te zijn en geluk, plezier en verdriet mee te delen.

 

Daarom is het ook helemaal niet verkeerd om er eens echt bij stil te staan waar je dankbaar voor bent. Door het op te schrijven waar je dankbaar voor bent geef je nog meer kracht aan positieve gevoelens. En misschien heb je wel genoeg dingen aan je hoofd waardoor je op dit moment je helemaal niet zo gelukkig voelt, maar daarin blijven hangen zal je niet gelukkiger maken. Juist door op te schrijven wat in ieder geval wel goed gaat zorgt ervoor dat je zaken weer in het juiste perspectief zult kunnen gaan zien.

Zoeken wat voor jou werk om je snel wat prettiger te voelen.

Die “zoektocht” hoeft niet direct een hele diepe zoektocht in jezelf te zijn. Dat kan namelijk ook heel eenvoudig.

Naast opschrijven waar je dankbaar voor ben, zijn er namelijk nog veel meer acties die je kunt ondernemen om je snel weer wat beter te voelen. Als we ons goed voelen worden er stoffen in ons lichaam aangemaakt. Die stoffen worden ook wel gelukshormonen genoemd. Gelukshormonen zijn endorfine, dopamine, serotine en oxytocine.

Een simpele knuffel, wandeling in de natuur, sporten of een aanraking zorgt al voor de aanmaak van gelukshormonen. Zorgen dat je gelukkig bent of gelukkiger, hoeft dus helemaal niet zo moeilijk te zijn.

Start van de lente en dag van het geluk.

Voel jij je niet gelukkig terwijl je vandaag overal hoort hoeveel mensen er wel niet gelukkig zouden zijn? Geef jezelf dan even de tijd om weer tot jezelf te komen en neem actie.

15 acties die je kunt doen om je snel weer wat gelukkiger te voelen.

  • Bel iemand op om erover te praten of ga er naar toe.
  • Wandel even in het park of bos als je daarbij in de buurt woont.
  • Knuffel met iemand of met je huisdier. Ga anders naar de kinderboerderij en knuffel met een konijn of aai een ander dier.
  • Ga een uurtje slapen.
  • Eet een bakje yoghurt met fruit.
  • Neem een klein stukje pure chocolade.
  • Zorg voor een maaltijd dat bestaat uit veel verse groente.
  • Zorg voor tijd voor jezelf. Neem een bad, ga naar de kapper of zet een kop thee en lees een boek.
  • Doe iets creatiefs zoals tekenen en knutselen.
  • Zoek mensen op in plaats van je binnen te verstoppen.
  • Luister naar je favoriete muziek.
  • Zet de muziek wat harder, zing mee of ga dansen.
  • Speel op een muziekinstrument.
  • Geniet van de zon op een plekje uit de wind.
  • Ruim iets op wat je al een tijdje voor je uitschuift om te gaan doen. Je zult je erna beter voelen.