Gevarieerd eten met seizoensgroenten. Een goede gezonde gewoonte.

 

Eet jij gevarieerd met seizoensgroenten?

Je weet vast wel dat het belangrijk is om gevarieerd te eten. Als het om groente gaat dan klinkt dat eenvoudiger dan het misschien voor je is. Waarschijnlijk hou je het ook niet bij wat je eet, eet je vooral wat je lekker vindt of bekend is.

Het is wel belangrijk om gevarieerd te eten en daarbij zou je rekening moeten houden met de kleuren op je bord of in ieder geval in de groentelade van de ijskast. Zit jouw ijskast vol met verschillende groenten en welke zijn dat dan? De groentelade vul je het beste met alle kleuren van de regenboog. Nou ja, niet precies, maar wel haast.

Groenten zou je kunnen indelen naar kleur en als je boodschappen doet, stop dan zoveel mogelijk verschillende kleuren groente in je winkelmandje dan eet je gevarieerd en gezond. Wil je het ook nog goed doen voor het milieu? Kies dan vooral voor seizoensgroenten. Seizoensgroenten zijn groenten die uit de eigen regio komen. Door seizoensgroenten te eten uit Nederland (afhankelijk van het seizoen) wordt het milieu het minst belast.

Gevarieerd eten met seizoensgroenten doe je goed door op twee dingen te letten.

  1. Let op verschillende kleuren.
  2. Let erop dat de groente uit de eigen regio komt of zo dichtbij mogelijk.

Dat is natuurlijk allemaal mooi, maar waarom moet je gevarieerd eten met groente?

Groenten hebben verschillende kleuren en dat is handig, omdat je zo duidelijk kunt zien welke groente, welke stoffen bevatten. Zo bevatten rode groenten als tomaat veel  van de helderrode kleur lycopeen, een wat wordt genoemd carotenoïde (moleculen van gele tot roodachtige kleurstoffen)

Lycopeen helpt niet alleen tegen huidveroudering. Het heeft een antioxiderende werking en beschermd tegen vrije radicalen wat belangrijk is voor je cellen. Zo heeft elke groente zijn kleur en bevat het meer of minder van bepaalde stoffen.

Je zou groenten kunnen indelen in zes kleuren.

Ze bevatten dus per kleur een grote hoeveelheid van een bepaalde stof:

  • Rood – Lycopeen
  • Groen – Chlorofyl
  • Geel – Luteïne
  • Oranje – Bèta-caroteen.
  • Blauw/ paars – Anthocyaan
  • Wit – Dat groenten wit zijn komt, omdat ze onder de grond groeien. Denk aan een ui of een aardappel. Het betekent niet dat ze minder gezond zijn. Ze zitten vol met antioxidanten en vitaminen.

Er is niet een groentesoort die alle stoffen bevat en dus het gezondste is om te eten. Daarom is het variëren met groente ook zo belangrijk. Je zorgt ervoor dat je van alle stoffen iets binnenkrijgt.

Goed voornemen, gevarieerder eten met groente.

Het is over een paar dagen Nieuwjaar. Voor veel mensen de start om te gaan beginnen met een gezond voornemen, zoals meer groente eten. Geldt dat ook voor jou? Dan heb ik een mooi hulpmiddel voor je dat je gratis kan downloaden. Het is een overzicht dat je op de ijskast kunt plakken of in je bulletjournal kunt gebruiken. (Als je lid bent van de vitabreakclub dan zou je moeten weten dat ik een groot fan ben van het bijhouden van een bulletjournal) Dus een handig overzicht waarmee je bij kunt houden of je gevarieerd eet met groente mag niet ontbreken

Je kunt met dit overzicht eenvoudig bijhouden wat je in de maand eet aan verschillende groenten en het geeft je ook informatie over seizoensgroenten.

Wil je meer lezen hierover? Doe dan mee met de Vitabreakclub waar je nog veel meer kunt lezen over de kleuren en download elke maand een overzicht om jouw goede voornemen, gevarieerder te eten en meer te denken aan seizoensgroenten bij te kunnen houden in je journal.

Gevarieerd eten met groenten

Lekker makkelijk, zodat je niet elke maand zelf een overzicht hoeft te maken.