Verbrand calorieën tijdens de lenteschoonmaak

 

De lente komt er weer aan, tijd voor de lenteschoonmaak voor ons huis en ons zelf. (en verbrand wat extra calorieën terwijl je bezig bent)

De lente is de ideale tijd om de bezem eens door je huis (en tuin) te halen, maar wist je dat je tijdens dat werk aardig wat calorieën kunt verbranden? Wat kan je doen tegen het extra vetlaagje dat je in de winter zo nodig had, maar nu graag zo snel mogelijk wilt verliezen?

  • Stofzuigen. Afhankelijk van hoeveel je moet stofzuigen kan stofzuigen zorgen voor aardig wat verbranding van calorieën. Een vrouw van 40 jaar met een lengte van 1.75 en een gewicht van 67 kilogram die 30 minuten aan het stofzuigen is, zal gauw zo’n 130 kilocalorieën verbranden. Een man van 40 jaar met een lengte van 1.83 en een gewicht van 73 kg die 30 minuten aan het stofzuigen is, zal zo’n 129 kilocalorieën verbranden.
  • Ramen wassen. Een van de dingen die je waarschijnlijk wilt doen tijdens de lenteschoonmaak is het wassen van de ramen. Voor een man kan dat al gauw zo’n 125 calorieën zijn en voor een vrouw 126.
  • Wassen van de auto. Ga eens niet naar de autowasstraat, maar was de auto zelf. Het wassen van de auto kan al gauw zo’n 137 verbrande calorieën betekenen.
  • Dweilen. Een uurtje dweilen zorgt voor het verbranden van 275 kilocalorieën en ben je dan ook nog eens bezig met het verschuiven van meubels of tillen van dozen? Tel er dan nog maar eens 450 calorieën bij op!

Werken in de tuin is een goede activiteit om de nodige verbranding op gang te zetten. Afhankelijk of je onkruid aan het wieden bent, het gras aan het maaien bent met een handgrasmaaier of aan het spitten. Het scheelt voor een uurtje werk zo’n 350 kilocalorieën. Het werken in de tuin heeft naast het verliezen van calorieën nog een voordeel. Het is aangetoond dat het niet alleen een positief effect heeft op het zelfbeeld, maar zeker ook effectief is bij depressies.

 

Een aantal voordelen van werken in de tuin:

 

  • Goed voor de spieren door  activiteiten als onkruid wieden, optillen en verzetten van plantenbakken etc.
  • Verbetering van geur door de frisse geur van gras en bloemen.
  • Even weg van technologie als de computer, telefoon en televisie. Zowel goed voor de mentale toestand als de ogen.
  • Verminderd stress, omdat het je helpt om te ontspannen en zorgt voor het vrijkomen van endorfine. Endorfine is het stofje dat ook vrijkomt als je bijvoorbeeld verliefd bent.

Heb je geen tuin? Probeer dan eens een moestuin of help je buren beneden als je ziet dat ze druk aan de slag zijn! Geeft nog eens een extra boost aan positieve energie door de dopamine die dan vrij komt.

Niet alleen jouw huis, maar voor jouw lichaam is het ook tijd om uit de slaapstand te komen.

Tips voor een lenteschoonmaak van jouw lichaam:

  • Eet veel groene bladgroente.  Groene bladgroenten werken effectief tegen het afvoeren van gifstoffen in het lichaam. Dat komt door het stofje Chlorofyl wat vooral in groene bladgroenten als sla, rucola, spinazie, andijvie, pakso en boerenkool voorkomt. Juist nu de dagen weer wat warmer worden is genieten van een smoothie ideaal. Groenten zitten vol vezels en vitaminen dus een paar keer per week een snelle smoothie als ontbijt is ideaal voor een lenteschoonmaak.
  • Haal verse kruiden in huis! Verse kruiden als koriander voor de humus of bacilicum voor jouw favoriete zelfgemaakte pizza zijn heerlijk. Maar verse kruiden zijn meer dan erg lekker. Knoflook is goed voor de bloedcirculatie en filtert gifstoffen, peterselie bevat een hoop chlorofylen en koriander helpt zware metalen zoals kwik uit vis uit je lichaam te verwijderen. Doen dus dat kruidentuintje!
  • Drink brandnetelthee of brandnetelsoep.  Aan brandnetels worden sterke geneeskrachtige eigenschappen verbonden. Ze zitten vol vitaminen en mineralen,  zuiveren het bloed en helpen jouw lichaam bij het afvoeren van afvalstoffen.
  • Eet voldoende vezels. Vezels zijn belangrijk voor de darmen. Ze helpen deze schoon te houden, bevorderen de stoelgang én geven een verzadigd gevoel zodat ze ook helpen om niet te veel te eten. Vezels houden jouw spijsverteringsstelsel gezond, zeker ook de dikke darm die een grote rol speelt bij het immuunsysteem.

Succes met de grote schoonmaak enne… wees voorzichtig met bukken voor je rug. Mocht er toch wat zeer gaan doen, klik dan hier voor een kijkje op een andere site.

 

Heb jij ook een tip?  Plaats dan gerust jouw tip voor de lenteschoonmaak hieronder!