Waarom eet je te veel of juist te weinig?

Eet jij wel eens te veel of juist erg weinig? De oorzaak daarvan kan komen door stress of oververmoeidheid.

Dat we goed voor onszelf moeten zorgen weet iedereen. Jij weet het, ik weet het, iedereen zal als antwoord hebben op de vraag of het belangrijk is om goed voor jezelf te zorgen: “ja, dat is belangrijk.” Toch doen we dat vaak niet of zou het beter kunnen. Zeker als het gaat om voeding. Wat we eten en hoeveel.

Eten is belangrijk, het is de brandstof die we nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Naast dat het belangrijk is om gezond te eten is ook de hoeveelheid van belang. Daar gaat het wel nogal eens mis vooral als we in ons dagelijks leven veel te maken hebben met stress.

De invloed van stress op je eetpatroon.

Als we een periode ervaren die stressvol is dan heeft dat heel vaak ook invloed op ons eetpatroon. Iedereen kent wel een drukke periode en zal waarschijnlijk ook herkennen dat je in zo’n periode weinig de tijd neemt voor een gezonde maaltijd. Misschien sla je wel eens een maaltijd over bijvoorbeeld op het werk als je iets af wilt krijgen? Ook het halen van boodschappen schiet er nogal eens bij in. Het is heel verleidelijk om in een drukke periode iets te laten bezorgen. Je hebt misschien geen zin om boodschappen te doen of te koken. Dat is op zich niet zo erg, maar natuurlijk wel als het om een langere periode gaat dan een dag of drie of als je de neiging hebt om producten te eten die erg ongezond voor je zijn.

Hoe zit dat nou? Stress en het effect van stress op je voedingspatroon?

Als je stress ervaart dan gebeurt er van alles in je lichaam. Het hele proces slaat eigenlijk een beetje op hol. Hormonen vliegen door je lijf die er bewust, maar vaak ook onbewust voor zorgen dat je te veel of juist te weinig zult eten. Die hormonen zorgen ervoor dat je lichaam in een staat van paraatheid komt, er is werk aan de winkel, misschien zelfs gevaar en de functie van hormonen is dan om te zorgen dat het lichaam genoeg energie heeft om actie te ondernemen. Dat betekent dat het lichaam gaat vragen om energie. Je krijgt dus honger. Het lichaam wil dan snel over een voorraad beschikken en vraagt om voeding die dat snel kan leveren. Je raad het denk ik al, je krijgt trek in voeding dat bestaat uit de snelle maar ongezonde koolhydraten. Ook vet vindt het lichaam erg fijn. Dit lekkere, maar vaak ongezonde eten geeft je een prettig gevoel. Niet alleen in je buik, maar het is ook een trigger voor je beloningssysteem. Je wordt er “blij” van.

Juist te weinig in plaats van te veel eten

Naast dat je te veel kunt gaan eten kan het ook zijn dat je door stress helemaal geen trek krijgt. De oorzaak is in zo’n geval dat je lichaam alle energie beschikbaar houdt voor je spieren.  Je lichaam zorgt er eigenlijk voor dat je in de startblokken staat om bijvoorbeeld weg te rennen. Tegelijkertijd krijgt je stofwisseling even geen aandacht. Je moet misschien in actie komen dus bezig zijn met je stofwisseling is even veel minder belangrijk. Seintjes van je darmen naar je hersenen dat het tijd is om iets te eten worden als het ware geblokkeerd.

Je kunt dus totaal geen eetlust hebben door te veel spanning en stress. Maar stress heeft ook nog een ander effect op het lichaam. Het kan ook je slaap beïnvloeden en daarbij ook hoeveel je eet, wanneer en wat.

Misschien herken je het wel dat je laat in de avond nog trek krijgt en ga je op zoek naar vooral lekkere zoete of zoute dingen. Je krijgt dan trek, niet omdat je honger hebt, maar omdat je lichaam vraagt om energie. Energie om nog even door te gaan terwijl het eigenlijk rust nodig heeft. Je gaat dan snacken, omdat je (over) vermoeid bent.  Het werkt soms ook juist andersom, dat je door erg moe te zijn niet eens meer aan eten wilt denken.

Vindt de reden waarom je vaak te veel of te weinig eet.

Vraag jij jezelf af  waarom je toch vaak te veel of juist te weinig eet? Ga dan eens bij jezelf na hoe het met je gaat. Hoe je leven er nu uitziet en of je niet vastzit in een cirkel van stress, eten en slecht slapen. Hou het een paar dagen bij hoe jij je voelt en/of wat je eet. Schrijf het echt op want alleen denken dat je het wel weet is iets heel anders dan het op papier te zien staan. Je wordt door het op te schrijven je veel bewuster van wat er speelt.

6 Tips als je te veel of juist te weinig eet door stress.

Zit je wel “vast” in een cirkel van stress?  Probeer dan eens onderstaande tips om die cirkel te doorbreken.

1. Hou een tijdje bij hoeveel groente en fruit je eet. Minimaal 300 gram groente en een stuk fruit per dag zou je streefdoel moeten zijn.

2. Drink wat minder koffie en ga over op het drinken van water. Let ook op hoeveel producten je eet met ijzer als je juist veel trek krijgt in koffie in een poging om energie te behouden voor de dag.

3. Eet op vaste tijden. Al is het maar een klein beetje. Hou je aan de tijden voor een ontbijt, lunch of het avondeten ook al is het weekend.

4. Ga op vaste tijden naar bed. Kan je de slaap niet direct vatten? Lees dan even een halfuurtje een boek of tijdschrift, maar laat de telefoon in de zitkamer en kijk geen televisie in bed.

5. Eet in perioden van spanning en stress vette vis, noten en zaden en kijk juist uit met het eten van vlees. Laat vlees liever zoveel mogelijk staan en dat geldt ook voor producten met veel suikers of ongezonde vetten.

6. Probeer zoveel mogelijk de volgende producten te eten. Niet alleen in perioden van veel spanning of stress, maar altijd om te veel of te weinig eten door stress te voorkomen. Het is zelfs zo dat je meer weerstand krijgt tegen stress als je zorgt voor een regelmatig en gezond eetpatroon.

  • Eet veel volkoren producten, bladgroenten en fruit.
  • Omega 3. Omega 3 zit in vette vis, maar kan je ook vinden in bijvoorbeeld een avocado.
  • Magnesium zit bijvoorbeeld in bladgroenten maar ook in vette vis, noten en peulvruchten.
  • Vitamine B. Vitamine B zit in vlees maar ook in groenten zoals broccoli en in peulvruchten, eieren, pinda’s en volkoren producten.
  • Drink voldoende water en thee.

Meer weten? 

Wil je meer weten over stress, gezonde voeding of heb je het voornemen om gezonder te eten, maar weet je niet wat en hoe? Doe dan mee in de vitabreakclub daar kan je niet alleen alles erover lezen, maar ook samen met anderen in gesprek over deze en andere onderwerpen voor jouw gezondheid en energieniveau.

Als je last hebt van emotie eten / stress-eten dan kan je ook deze module volgen die valt onder de training voeding en beweging