Een verandering van levensstijl volhouden:

Je weet vast wel wat je zou kunnen verbeteren aan je levensstijl en misschien weet je ook wel hoe, maar het probleem met het veranderen van je levensstijl kan zijn dat je er niet aan toekomt. Dat er altijd iets tussen komt wat op dat moment belangrijker lijkt dan jezelf.

Je houdt het niet vol

Overgewicht, obesitas, last van je knieën of rug, een te hoog cholesterol en bloeddruk. Het heeft allemaal zo vaak te maken met te zwaar zijn. Dat hoeft niet eens zo veel te zijn. Vaak is een beetje afvallen al voldoende om je beter te voelen. Maar hoe lukt het nu het beste om af te vallen want een dieet hou je niet vol.

Als je wilt veranderen van levensstijl om je algehele gezondheid te verbeteren dan zijn programma’s waarin ook aandacht wordt gegeven aan meer bewegen het meest effectief. Ook het verminderen van stress is belangrijk voor je gezondheid. Het komt vaak voor dat juist stress de oorzaak is van een ongezonde leefstijl.  Hoewel we dat ook wel weten en zo af en toe misschien er iets aan proberen te doen, blijkt toch dat het echt realiseren van een andere en gezondere levensstijl op de lange duur niet wordt volgehouden.

Doe je het om de juiste reden?

Als we proberen te veranderen dan proberen we dat vaak op een verkeerde manier en voor een verkeerde reden. Zoals een streng dieet en proberen in je favoriete broek te passen. Het is dan verleidelijk om te stoppen, omdat je gaat luisteren naar jouw eigen excuses om het niet te doen. Gezond eten zou te duur zijn, je wilt niet naar de sportschool, omdat het regent buiten en werken aan je zelf komt nu niet uit want je hebt op het moment te veel aan je hoofd.

Wat kan je doen om toch vol te houden gezonder te leven?

  • Zet realistische doelen.

    Vaak zijn onze doelen te groot en willen we binnen een paar weken op gewicht zijn, 10 kilometer kunnen hardlopen of stressvrij zijn. In ieder geval weer de controle hebben over ons leven. Als je grote doelen stelt voor jezelf dan wordt het alleen maar moeilijker om je aan die doelen te houden. Omdat het lang duurt voordat je het resultaat ziet dat je wilt bereiken, zal jouw motivatie met de dag of week afnemen.

    Zet dus realistische doelen en hou de doelen klein. Zet bijvoorbeeld een doel als elke dag goed ontbijten, zodat je niet om 10 uur bij de koffie trek krijgt in iets lekkers dat niet gezond voor je is. Je kunt ook als doel stellen om elke dag te zorgen voor minimaal een halfuur tijd voor jezelf zodat je even bij kunt komen van de drukte van de dag.

    Wat is het dat je het liefste wilt veranderen? Begin daarmee en doe het in kleine realistische stappen.

  • Let op hoe jij je voelt.

    Stress, spanning, boosheid en verdriet kunnen redenen zijn dat jij troost zoekt bij voeding die snel voorradig is. Denk aan de chips, koekjes en repen die overal te krijgen zijn. Diezelfde stress zorgt voor uitputting en boosheid en verdriet en helpen je ook niet aan positieve gedachten. Door meer in de gaten te houden hoe jij je voelt en wat je dan doet, kan je grip krijgen op je valkuilen.

    Emotie eten kan bijvoorbeeld zo’n valkuil zijn. Emotie-eten is eten omdat je een naar gevoel zoals stress, boosheid, verdriet of verveling hebt ervaren. Je zou ook kunnen grijpen naar eten als je moe wordt.  Door er meer op te letten wat je doet in het geval van een emotie, kan jij jezelf beter sturen om een andere gewoonte aan te leren.

    Hou eens een paar dagen bij wat je doet als je gespannen bent of wat je eet als je boos bent of verdrietig. Schrijf op wat er gebeurd is en waar je dan trek in krijgt, je krijgt zo inzicht in je eigen emoties en gewoontes.

  • Zorg eerst goed voor jezelf en dan pas voor een ander.

    Dat klinkt misschien onaardig, maar is het toch niet. Vaak is het andersom, doen we veel voor anderen en vergeten we onszelf. Het resultaat is dat jij je moe en futloos voelt. Niet meer voor jezelf en ook niet voor een ander kan zorgen. Als je goed voor jezelf zorgt, heb je ook de energie om een ander te helpen.

    Het komt nogal eens voor dat we dingen voor een ander doen en daarbij onszelf vergeten. Omdat we weinig tijd voor onszelf vrij maken, raken we zelf in de stress of worden we moe en reageren dat dan af op de ander want we zien die persoon als de oorzaak. Door hem of haar komen we tenslotte niet toe aan de dingen die we voor onszelf willen.

    Hoeveel tijd besteed jij aan het doen van dingen voor een ander? Vind je het lastig om ‘nee’ te zeggen?

Betere keuzes maken:

Door het behalen van kleine successen, je jouw emoties en valkuilen kent en door goed voor jezelf te zorgen, maak je steeds vaker betere keuzes voor je eigen gezondheid.

Het is vaak niet een gebrek aan wilskracht dat ervoor zorgt dat we ons niet aan een verandering van levensstijl kunnen houden. Het zijn gewoontes die we moeten inzien en daardoor eraan kunnen werken om ze te doorbreken. Wat zijn jouw gewoontes?

Wil je ook dit jaar nog vorderingen maken met je gezondheid? Wordt dan lid van onze community en doe mee!
Ga zelf aan de slag!